Üdvözöljük a

2014. augusztus 31. volt az online pénztárgépre átállás végső határideje

honlapján!

-

2014. augusztus 31. volt az online pénztárgépre átállás végső határideje

2014. szeptember 17.

Minden olyan pénztárgép használatra kötelezettnek, aki még nem online pénztárgépet üzemeltet, intézkednie kell az előírásoknak megfelelő online pénztárgép beszerzéséről és üzembe helyezéséről.

2014. augusztus 31-től önmagában az online pénztárgép beszerzésére vonatkozó szerződés vagy a pénztárgép forgalmazója által visszaigazolt megrendelés megléte nem mentesíti az adóalanyt az online pénztárgép tényleges használata, valamint a használat hiányából adódó jogkövetkezmények alól. Ha az online pénztárgépet üzembe helyezték, az üzemeltető köteles az üzlet eladóteréből a hagyományos pénztárgépet eltávolítani.

A 2014. augusztus 31-ei véghatáridő alóli kivétel:

- 2015. január 1-jéig üzemeltetheti a hagyományos pénztárgépet  a pénztárgép használatra nem kötelezett adóalany.

- 2014. december 31-ig átmenetileg jogosult üzemeltetni a hagyományos pénztárgépet az üzemeltető abban az esetben, ha az üzembe helyezett online pénztárgép meghibásodik és a szerviz nem tud cseregépet biztosítani. Erre az esetre a rendelet szigorú pénztárgépnaplós adminisztrációt ír elő.

szerviznek az online pénztárgép javítási célú átvételéről, valamint a javítás befejezését követő visszaadásáról adatot kell szolgáltatnia a NAV részére az átvételt illetve visszaadást követő 3 munkanapon belül, a PTGTAX jelű nyomtatvány alkalmazásával. A forgalmazó a részére hibajavítás céljából átadott pénztárgépekről külön közleményben meghatározott módon és formában köteles adatot szolgáltatni a NAV részére.

Fontos változás, hogy a tevékenységét 2014. augusztus 31-ét követően kezdő, pénztárgép használatra kötelezett adóalany, illetve a 2014. augusztus 31-ét követően pénztárgép használati kötelezettséggel járó tevékenységet kezdő adóalany nyugtaadási kötelezettségének kizárólag online pénztárgéppel tehet eleget.

Az ellenőrzés folyamatos. Minden ellenőrzési sorozatban és akcióban kiemelt figyelmet kap az online pénztárgépre való átállási kötelezettség ellenőrzése.

A Pénztárgép Felügyeleti Rendszerrel a beérkezést követően azonnal láthatóak a revizorok számára a pénztárgépek adatai, amelyek folyamatos követésével és elemzésével pillanatok alatt kiszűrhetők a kockázatos vállalkozások.

 

Az átállást elmulasztó céget akár egy millió forintig terjedő mulasztási bírsággal is sújthatja a NAV, és e mellett az üzlethelységet is lezárhatja 12 nyitvatartási napra.

 

Az online adatkapcsolatra képes pénztárgépek sokkal részletesebb adatokat tárolnak az üzlet működéséről, mint a korábbi eszközök. Már nem kizárólag a nyugta „szűkös” adattartalma érhető el egy-egy ellenőrzéskor, hanem ennél lényegesen több. Így például a napi szinten kibocsátott bizonylatok száma, vagy éppen a kasszában található pénz nagyságrendje.

Az online adatkapcsolat lehetővé teszi a pénztárgépek távoli felügyeletét, így a helyszínen azonnal lekérdezhető és kontrollálható például az is, hogy az adott üzletben hány darab és pontosan milyen AP számú pénztárgépnek kellene lennie a NAV rendszerében hozzáférhető adatok szerint. Rögtön kiderül tehát, hogy használnak-e az üzletben nem regisztrált pénztárgépet, vagy, hogy a helyszínen talált, online adatot nem küldő pénztárgépre van-e érvényes egyedi felmentés. Sőt még az is ellenőrizhető, hogy a próbavásárlás tételeit rögzítette-e a pénztárgépben lévő Adóügyi Ellenőrző Egység, és az adatok rendben eljutottak-e a NAV szerveréhez.

Egy-egy ellenőrzéskor a revizorok a helyszínen tapasztaltak mellett a NAV rendszereiben rendelkezésre álló információkat is felhasználják, amelyekből rögtön kiderül, hogy az adott gazdálkodó mindenben eleget tett-e kötelezettségeinek. A belső rendszerek adatai azonban arra is választ adhatnak, hogy az a cég, amely azért nem működtet pénztárgépet, mert minden tételről számlát állít ki, határidőben eleget tett-e a bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségének.

Az online pénztárgépek kibővítik a forgalomszámlálás lehetőségeit. A nap elején a pénztárgép kasszájában lévő nyitó pénzkészlet értékéből kiindulva megkönnyítik a pénztárgépbe be nem ütött értékesítések kimutatását, így a pénztárgép kasszájában lévő pénzkészlet-növekedés és a pénztárgépben rögzített bevételek közötti eltérés is „kiugrik”. Akár be sem kell mennie az ellenőrnek az üzletbe ahhoz, hogy észlelje az esetleges visszaélést. Így például, ha nagy forgalom mellett folyamatos a kiszolgálás, azonban az online pénztárgép nem küld ennek megfelelő adatot, félő, hogy a bevételeknek csak töredékét tükrözik a szabályosan kiállított bizonylatok.

A revizorok azokat is ellenőrzik, akik korábban megszűnésre hivatkozva nem rendeltek új gépet, vagy akik a megrendelt online kasszát nem vették át vagy úgy nyilatkoztak, hogy minden tételről számlát állítanak ki. A mulasztók célirányos kiválasztása védi a tisztességesen működő, kötelezettségeiket maradéktalanul teljesítő vállalkozásokat, hiszen ott meg sem jelennek a revizorok, ahol már az adatok alapján egyértelmű, hogy minden rendben van. Azok a vállalkozások azonban, amelyek megszegik az online pénztárgépekkel kapcsolatos szabályokat – azaz tényleges bevételeiket eltitkolják és kivonják magukat a közteherviselés alól –, súlyos bírságot és üzletbezárást kockáztatnak.

 

 

 

 

Dr. Körtvélyesi Zsuzsanna

sajtóreferens, főosztályvezető

Tel.: 06/30 518-6097