Üdvözöljük a

Tájékoztató az online pénztárgépekre való átállásról

honlapján!

-

Tájékoztató az online pénztárgépekre való átállásról

2013. november 22.

Tisztelt Vállalkozó!

Ezúton hívjuk fel szíves figyelmét három új rendeletre, melyeket az online pénztárgépre való átállás megkönnyítése érdekében hozott a nemzetgazdasági miniszter. A 48/2013. (XI.15.) ás 49/2013 (XI.15.) NGM rendeletek az egyértelműség és a jobb értelmezhetőség érdekében a mai naptól külön-külön rendeletben határozzák meg az online pénztárgépekre és a taxaméterekre vonatkozó szabályokat, ezzel egy időben a 3/2013 (II.15.) NGM rendeletet hatályon kívül helyezik. A változás tartalmilag lényegesen nem módosítja az eddigi rendeletben leírtakat, így például az átállás határideje is változatlan maradt.

Az 50/2013. (XI.15.) rendelet új előírásokat tartalmaz a pénztárgép forgalmazók és szervizek részére, amelyek az új online gépekre való átállási folyamat meggyorsítását szolgálják.

 

A viszonteladóknak, szervizeknek a rendelet hatálybalépésétől számítva 8 napjuk lesz arra, hogy a náluk megrendelt pénztárgépek leszállítása érdekében intézkedjenek a forgalmazóknál, akiknek - a rendelet hatálybalépésétől számított 8 napon belül - vissza kell igazolniuk a megrendeléseket. Tehát a kereskedőknek, vendéglátósoknak a rendelet kihirdetését követő 8. napig semmit nem kell csinálniuk, csak várni, hogy kapnak-e visszaigazolást a megrendeléseikre. Ha a cserével érintett vállalkozó nem kap visszaigazolást 8 napon belül, akkor lehetősége nyílik a NAV internetes felületén gépet rendelni.

 

Az 50/2013. (XI.15.) NGM rendelet alapján, amennyiben Ön 2013. november 16-át megelőzően megkötött szerződéssel, megrendeléssel és igazolással rendelkezik, úgy az alábbi két dologra kell figyelnie:

- Ellenőriznie kell azt, hogy a megrendelése, szerződése érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozik-e.

- Továbbá át kell tekintenie azt is, hogy a megrendelést, szerződést a forgalmazó visszaigazolta-e.

 

2013. november 16-át követően az alábbi feltételek fennállása esetén üzemeltethet elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépet:

  • rendelkeznie kell érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó, a forgalmazó által visszaigazolt szerződéssel, megrendeléssel,
  • amennyiben a forgalmazó november 16-ig még nem igazolta vissza a pénztárgépre vonatkozó szerződést, megrendelést, úgy
  • abban az esetben ha a pénztárgépet nem közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg, rendelkeznie kell olyan hatóság által engedélyezett pénztárgépre vonatkozó szerződéssel vagy megrendeléssel, amelyben a pénztárgép értékesítője 2013. november 25-ig - a forgalmazó által visszaigazoltan – igazolja, hogy a szerződést, megrendelést, továbbította a forgalmazóhoz,
  • amennyiben a pénztárgépet közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg, rendelkeznie kell hatóság által engedélyezett és forgalmazható pénztárgépre vonatkozó, a forgalmazó által legkésőbb 2013. november 25-ig visszaigazolt szerződéssel, megrendeléssel,
  • abban az esetben, ha Ön 2013. november 25-ig nem rendelkezik fent leírt szerződéssel, megrendeléssel és igazolásokkal, úgy a NAV honlapjáról elérhető, erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) online pénztárgépre vonatkozó megrendelést kell leadnia.

Az adóhatóság felhívja az érintettek figyelmét arra, hogy ha az adózó a megrendelt pénztárgépet nem veszi át, az üzembe helyezést egyéb módon akadályozza vagy azt nem teszi lehetővé, úgy az adott pénztárgépre vonatkozó szerződése, megrendelése a továbbiakban már nem fogja mentesíteni az online adatkapcsolatra képes, adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgép használata alól.

 

Tájékoztatjuk, hogy a pénztárgép forgalmazóknak 15 napon belül adatot kell szolgáltatniuk valamennyi, a rendelet hatályba lépése előtt leadott megrendelésről. Az adózó a rá vonatkozóan bejelentett adatokhoz az eBEV szolgáltatások keresztül hozzáférhet. A forgalmazói adatszolgáltatás alapján a NAV pontos információkkal fog rendelkezni arról, hogy mely adózók rendeltek olyan pénztárgépet, melyek nem felelnek meg a rendeleti előírásoknak.

 

Engedje meg, hogy tájékoztassam arról, hogy az MKEH Metrológiai Hatósága 2013. október 25-én A019 számon engedélyezte az első számítógép alapú online pénztárgépet. A most kiadott engedély az első ebben a kategóriában, melyet a Laurer Kft. Laura-W0.09.15-NCR-AEEX típusú PC alapú pénztárgépe kapott meg. A MKEH tájékoztatása szerint még további 40 PC alapú kassza kérelmének elbírálása van folyamatban.

 

2013. november 15-i döntésében pedig újabb két pénztárgép típusra adott ki forgalmazási engedélyt a hatóság, ezzel tízre bővült az engedéllyel rendelkező forgalmazók száma. Legutóbbi engedélyt a La Pénztárgép Kft. INSPUR 320FECR típusú pénztárgépe A021 számon kapta meg. Új forgalmazóként piacra lépett a Fema Cas Bt., akinek a Komondor KMC-5 Online típusú pénztárgépének forgalmazását A021 számon engedélyezték.

 

Az engedélyezett online géptípusokról a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján lehet tájékozódni. www.mkeh.gov.hu

 

További aktuális hírünk, hogy az Alt Cash Kft. SAM4S NR-270-es modelljének engedélyét visszavonták. Megkeresésünkre az Alt Cash Kft. az általa forgalmazott SAM4S típusú online pénztárgépeinek státuszáról az alábbi nyilatkozatot tette:

 

A cég ügyvezetője megerősítette, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériummal kötött megállapodásnak megfelelően 10.000 db SAM4S NR-270 típusú pénztárgépet- amennyiben lesz érvényes forgalmazási engedélye - kedvezményesen nettó 100.000 forintos áron fog biztosítani azoknak a vállalkozásoknak, akikkel ilyen feltételekkel kötötték meg a szerződéseket. Ezen vállalásukat akkor is garantálják, ha a megállapodásban rögzített 2013. november 30-i üzembe helyezési határidőt rajtuk kívülálló okok miatt nem tudják tartani.

A SAM4S NR-270-es modelljének engedélyezési státusza:

A cég nyilatkozata szerint a fenti típus engedélyének visszavonásához vezető hibákat kijavították és újból kérték a szakhatóságtól az engedélyezési eljárást lefolytatását.

A SAM4S NR-300-as modelljének engedélyezési státusza:

Az MKEH Metrológiai Hatósága által bekért hiánypótlás teljesítése folyamatban van.

A SAM4S NR-240-es és NR-440-es modelljeinek engedélyezési státusza:

Mindkét típusnak az engedélyeztetése megkezdődött, jelenleg a pénztárgép hatóság általi vizsgálata zajlik.

 

A cég reményei szerint rövid időn belül mind a négy pénztárgép típus, olyan forgalmazási engedéllyel fog rendelkezni, amelyeknek a „Forgalomba hozatal megkezdhető” státusza IGEN lesz.

 

Az MKIK tárgyalásokat folytat a Nemzetgazdasági Minisztériummal a probléma megoldásáról. Egyúttal kértük a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól, hogy azokat a vállalkozásokat, akik mai állapot szerint, visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépet rendeltek meg - megrendelés leadásakor jogkövetően jártak el -, a kialakult helyzetre való tekintettel, ne sújtsák további kiadásokkal. Kivételes esetként kezelve az érintetteket, kértük, hogy a bírságolásukat mellőzzék.

 

Minden további fejleményről, intézkedésről folyamatosan tájékoztatni fogjuk Önt.

 

Amennyiben kérdései vannak, vagy segítséget szeretne igénybe venni, kérjük, keresse fel a területileg illetékes kereskedelmi és iparkamarát vagy az MKIK szakembereit (kovacs.judit@mkik.hu e-mail címen), akik készséggel állnak az Ön rendelkezésére.

 

Budapest, 2013. november 19.