A Nógrád Megyei Békéltető Testület 2018. évi munkájáról

Békéltető testületünk 2000. áprilisi megalakulása óta segít a panaszosoknak fogyasztói jogvitájuk megoldásában. 2018-ban 117 esetben fordultak testületünkhöz

 

A panaszok tárgyuk szerinti bontását illetően 63-nak volt szolgáltatás a tárgya, míg termékekhez kapcsolódóan 54 ügyet tárgyaltunk.

 

A szolgáltatásokhoz kapcsolódó ügyek a szolgáltatások széles skáláját ölelték fel. Így tárgyaltunk építőipari kivitelezésből, turizmusból, közlekedési területről (légi közlekedés, vasúti,- és teherfuvarozási,- parkolási és autópálya használati díj egyaránt), posta,- és távközlési szolgáltatásból eredő ügyeket. Foglalkoztunk továbbá valamennyi közüzemi szolgáltatási ágazathoz (távhő,- víz,- csatorna, hulladék, gáz és villamosenergia) kapcsolódó üggyel, javítással, egyéb szolgáltatással és ingatlan értékesítési panasszal.

 

A termékek hibás teljesítéséből fakadó ügyek a termékek ugyancsak széles skáláját ölelték fel.

Testületünk elé kerültek ruhaneműhöz, lábbelikhez, építőipari termékekhez, számítástechnikai -, és híradástechnikai eszközökhöz, háztartási gépekhez, kerti gépekhez, egészségmegőrző termékekhez valamint közúti jármű és járműalkatrészekhez, bútor és sportszer kategóriába tartozó ügyek.

 

Ezen panaszok közül még mindig kiemelkedően magas a lábbelikkel és mobiltelefonokkal kapcsolatos ügyek száma. A lábbelik kapcsán megjegyzendő, hogy a vállalkozások elfogult, sablonszerű szakértői véleményekre alapozva rutinszerűen utasítják el az egyébként megalapozott fogyasztói igényeket.

 

A hibás mobiltelefonok terén pedig azt a tényt kell kiemelni, hogy a vállalkozások a saját szakszervizük – elfogulatlannak szintén nem tekinthető – megállapításaira alapozzák elutasító álláspontjaikat.

 

Az eljárások eredményét illetően: 7 ügy zárult egyezséggel, 9 ajánlás született, míg 96 ügyben megszüntettük az eljárást, 3 ügy pedig ( hatáskör hiánya miatt 2, illetékesség hiánya miatt 1) áttételre került. Kötelezés nem volt.

 

Az időszakban megszüntetésre került 96 ügy közül 11 bizonyult megalapozatlannak. A megszüntetés oka 21 esetben a kérelem visszavonása, 8 ügyben az eljárás folytatására nem volt szükség és 45 ügyben pedig az eljárás folytatása lehetetlen volt. Hiánypótlás nem teljesítése miatt 11 esetben került sor az eljárás megszüntetésére.

Testületünknél 45 esetben fordult elő, hogy az eljárást meghallgatás kitűzése nélkül szüntettük meg.