Üdvözöljük a

Gasztronómia, kereskedelem és inspiráció – Erasmus+ szakmai út a Garda tónál

honlapján!

-

Országos rendezvénynaptár

<< 2025 Május >>
KeSzeCsüSzoVa
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
31
 

Gasztronómia, kereskedelem és inspiráció – Erasmus+ szakmai út a Garda tónál

Szerző: Balog Violetta | 2025. május 29.

Kamaránk 2025. május 18-24. között az ERASMUS+ „Turizmus, vendéglátás és kereskedelem vizsgálata Olaszországban – amit a könyvek sem tanítanak” (2024-1-HU01-KA122-VET-000234122) című projekt keretében a Marco Polo G.E.I.E olasz partnercéggel közösen egy 30 fős csoportot utaztatott ki Észak-Olaszországba, a Garda tó vidékére. 

A tanulmányúton a kereskedelem és a turizmus-vendéglátás területén szakképzéssel foglalkozó szakemberek, duális képzésben tevékenykedő gyakorlati oktatók vettek részt.


A tanulmányút fókuszában a szakképzés és a vállalkozások közötti kapcsolat állt, különös figyelmet fordítva arra, hogy az olasz gyakorlatok és módszerek hogyan adaptálhatók a Nógrád vármegyei környezetre. A szakemberek célja az volt, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek a pályaorientáció területén, mint a szakképzés egyik alapvető eleme, és bemutassák azokat a példákat, amelyek sikeres vállalkozások létrehozásához és fenntartásához vezettek. Lényeges szempont, hogy az olasz példák alapján helyi sikeres vállalkozások bemutatásával inspirálják a tanulókat és a fiatalokat, ezzel hozzájárulva a megye gazdasági fejlődéséhez.


A hosszú távú eredmények között szerepel a vármegye vendéglátó-, turizmus- és idegenforgalmi ágazatainak fellendítése, amely a projekt egyik kiemelt célkitűzése. A szakmai út egyik fő motivációja volt, hogy a résztvevők megismerjék az olasz gasztronómiát és kultúrát, majd a megszerzett tudást integrálják saját munkájukba, tanrendjükbe. Emellett fontos cél, hogy hazatérve új perspektívát mutassanak a fiatalabb generációk számára, növelve ezzel a vendéglátóipari szakmák iránti érdeklődést.


Mivel Nógrád vármegye idegenforgalma elmarad más ágazatokhoz képest, a projekt az olasz jó gyakorlatok alapján szeretne lehetőséget biztosítani a duális képzésben részt vevő vállalkozások számára, hogy hozzájáruljanak a helyi idegenforgalom fejlődéséhez. Rövid távon a cél a szakmai tudás átadása, középtávon pedig annak hasznosítása és kamatoztatása a helyi közösség számára.

 

A program keretében a csoport tagjai megismerhették a Latteria San Pietro híres sajtgyártó üzemét, amely a tejipari termékek, különösen a sajtok előállítására specializálódott. A termelési folyamat megismerése után betekintést nyerhettek az érlelési folyamatokba, a logisztikai útvonalakba, a mintabolton keresztüli értékesítésbe is.

 

   

 

A La Risotteria San Leone éttermében és gazdaságában megismerkedtek az önfenntartó gazdálkodás és a családi vállalkozás összekapcsolási lehetőségeivel. A csoport a saját termékekből nyújtott kóstolón (pl, különleges rizottók) is betekintést nyerhetett a helyi termékekbe, mivel a San Leone saját rizsföldekkel, szőlőültetvénnyel, borászattal is rendelkezik. 

 

   

 

A Garda tó északi hegyvidékén Tenno településen látogatást tettek az Acetaia del Balsamico gazdaságnál, melynek fő profilja a balzsamecet készítés, de emellett a gasztronómia és a hagyományos hús- és sajtkészítmények iránti szenvedélyével hozta létre a vállalkozást. 

 

   

 

A Marzadro Pálinkafőzde Nogaredo településen egy hagyományos családi vállalkozásból nőtte ki magát. Itt bemutatták a lepárlóüzemet, a pálinkakészítés folyamatát, az egyedülálló kínálattal működő mintaboltot is. 

 

 

Az Aquardens Spa-ban tett látogatás bemutatta, hogyan bővülhet a turisztikai kínálat a helyi igényekhez igazodva, miközben kiemelt szerepet kap a duális képzés fontossága. A gyógyfürdő a hagyományos szolgáltatások mellett olyan kiemelt egészségügyi szolgáltatásokat is nyújt, mint a rehabilitáció, inhalációs terápiák, balneoterápia. Komplex egészségcsomagjaival jelentősen hozzájárul a környék turisztikai kínálatának bővítéséhez. 

 

 

Az Agroturismo Taver a térség egyik történelmi mezőgazdasági vállalkozása, hatalmas szőlő- és olajfa ültetvényekkel. A tradicionálisan családi vállalkozás a saját termékek előállítását (bor, olivaolaj, pezsgő, hús, tojás) különleges módon kapcsolja össze a vendéglátással, a „Földtől az asztalig” koncepció mentén.

 

   

 

A program során a résztvevők komoly szakmai tapasztalatokkal gazdagodtak, komplex megoldásokat láthattak az észak-olasz vállalkozások működése kapcsán, a családi tradíciók és együttműködések sikeres vállalkozásba történő átültetésére, mind a turizmus, vendéglátás, mind a kereskedelem területén.